سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت و انواع آن

نظر

فونت

فونت چیست؟

فونت کلمه به مجموعه ای از کاراکترهای چاپی یا متنی چاپ شده یا نمایش داده شده در سبک و اندازه خاص اشاره دارد. سبک های فونت در هر دو متن چاپی و دیجیتال استفاده می شود.

در حالی که سبک های فونت تایپوگرافی دارای فاصله و طراحی جداگانه هستند، پس از تعریف، این سبک برای حروف کوچک و بزرگ و همچنین علائم نگارشی اعمال می شود.

طراحی فونت برای مجموعه ای از فونت ها یک فونت است و انواع این طرح خانواده ای از فونت ها را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال، Helvetica یک خانواده از فونت ها است، در حالی که Helvetica italic یک فونت است، و Helvetica italic 10-point یک فونت است. در عمل، فونت و فونت اغلب به جای هم استفاده می شوند، حتی اگر چندین جنبه مختلف از یک فونت خاص را نشان دهند.

چه نمونه هایی از فونت ها و سبک های رایج استفاده می شود؟

نمونه فونت

امروزه انواع فونت های به ظاهر نامحدودی برای استفاده وجود دارد. علاوه بر فونت های زیادی که می توان به صورت رایگان از آنها استفاده کرد، طراحان گرافیک نیز قادر به توسعه فونت های جدید هستند. بنابراین، تعداد فونت های موجود همچنان در حال افزایش است.

در زیر برخی از سنتی‌ترین سبک‌های فونت برای توزیع آورده شده است.

فونت های سریف

فونت های سریف دارای تزیینات کوچکی هستند که به آنها سریف می گویند در انتهای حروف. فونت های سریف بیشتر رسمی در نظر گرفته می شوند و اغلب در نشریات چاپی مانند روزنامه ها و کتاب ها استفاده می شوند.

نمونه هایی از سبک های قلم سریف عبارتند از Times New Roman، Georgia و Courier.

فونت های بدون سریف سریف ندارند. فونت های بدون سریف مدرن تر در نظر گرفته می شوند و اغلب در نشریات دیجیتال مانند وب سایت ها و مجلات آنلاین استفاده می شوند.

نمونه هایی از سبک های قلم سری: Arial، Verdana و Helvetica.

فونت های اسکریپت

سبک های فونت اسکریپت ظاهر متن دست نویس را تقلید می کند. آنها اغلب برای دعوت نامه ها , لوگو ها و سایر اسناد رسمی استفاده می شوند.

نمونه هایی از سبک های قلم عبارتند از قلم مو، خوشنویسی، تایپوگرافی و سبک آزاد.

نمایش فونت ها

سبک‌های فونت نمایشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در اندازه‌های خاصی برای تأکید بر یک پیام خاص یا بهبود خوانایی استفاده شوند. آنها اغلب برای سرفصل ها و سایر متن هایی که جلب توجه می کنند استفاده می شوند.

نمونه هایی از سبک های نمایش فونت عبارتند از Comic Sans، Impact و Papyrus.

از فونت ها در کجا استفاده می شود؟

می توان گفت فونت ها کارایی بسیار بالایی دارند یکی از کارای آنها استفاده در بنرها است . بخش دیگر استفاده از فونت ها استفاده آنها در طراحی لوگو است. 

چاپگرها و فونت ها

چاپگرها از دو نوع فونت استفاده می کنند: فونت مقیم و فونت نرم. فونت های مقیم در سخت افزار چاپگر تعبیه شده اند.

کاربران می توانند فونت های نرم - رایگان یا خریداری شده - را از یک کارتریج فونت، هارد دیسک یا درایو فلش یا پس از دانلود از اینترنت اضافه کنند.

فونت های دائمی را نمی توان پاک کرد، در حالی که فونت های نرم را نمی توان پاک کرد.

فرمت های مختلف فایل فونت در دسترس چیست؟

فرمت های فایل فونت های مختلفی وجود دارد که می توان از آنها در رایانه های Windows و Mac استفاده کرد. برخی از رایج ترین فرمت های فایل در زیر مشخص شده اند:

TrueType (.ttf) یک فرمت فایل فونت است که توسط اپل و مایکروسافت توسعه یافته است. این رایج ترین فرمت فونت برای رایانه های Windows و Mac است.
OpenType (.otf) یک فرمت فایل برای فایل های فونت مقیاس پذیر یا طرح کلی است که فرمت فایل فونت TrueType موجود را گسترش می دهد.
PostScript Type 1 (pfb. و afm.) یک فرمت فایل فونت است که توسط Adobe توسعه یافته است. معمولاً در رایانه های Windows و Mac استفاده می شود.
قالب فونت باز وب (woff.) برای ارائه فرمت فایل فونت فشرده طراحی شده است که می تواند در وب سایت ها استفاده شود.
یک تصویر بیت مپ (bmp.) از واحدی به نام پیکسل برای ایجاد کاراکترهایی به نام گلیف استفاده می کند که یک فونت بیت مپ رایج را تشکیل می دهند. فونت های رستر در نرم افزار Adobe رایج ترین هستند.

چگونه می توانم به فونت ها دسترسی داشته باشم؟

اکثر واژه‌پردازهای مدرن مانند Microsoft Word و Google Docs به شما امکان دسترسی به بسیاری از فونت‌ها را می‌دهند. آنها همچنین به شما اجازه می دهند ظاهر فونت، اندازه قلم قلم، رنگ فونت و سبک قلم متن را در سند خود تغییر دهید.

هنگامی که یک فونت دارای مجوز تجاری را دانلود می کنید یا یک فونت سفارشی را از یک طراح گرافیک اجرا می کنید، فایل های فونت معمولاً در پوشه C: \ Windows \ Fonts یا C: \ WINNT \ Fonts در رایانه ویندوز شما نصب می شوند. در مک، فایل های فونت در پوشه Library / Fonts یا System / Library / Fonts نصب می شوند.